Undervisningsopplegg

Økt 5: Oscarpris til beste badeplass

Bading I denne økta skal elevene gruppevis se på filmene til de andre gruppene, nominere en film til Oscar og til slutt stemme over hvilken badeplass som er best sett i et bærekraftig perspektiv og dermed vinner Oscar. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • vurdere og påpeke styrker og svakheter ved eget og andres arbeid

Tidsbruk

5A  Oppfrisking av oppdrag og kriterier for nominering

5 minutter

5B  Se alle bidrag og nominer filmer til Oscar

25 minutter

5C  Se de nominerte filmene og diskuter styrker og svakheter

15 minutter

5D  And the winner is … Avstemning og kåring av klassens Oscar

10 minutter

5F Oppsummering

5 minutter

TOTALT

60 minutter

Forsøk og praktisk arbeid

Økt 5: Forberedelse og utstyr

1. Sett deg inn i læringsmålet, og se gjennom PowerPoint-presentasjonen. 

2. Gjør klar en menti på mentimeter.com der du legger inn en avstemning.

3. Rommet økta skal gjennomføres i må ha en storskjerm slik at de nominerte bidragene kan vises på skjermen i fellesskap.

 

Forsøk og praktisk arbeid

Økt 5: Gjennomføring

Åpne PowerPointen som leder deg gjennom hele økta.

5A Oppdrag og kriterier for nominering

Repeter oppdraget og hvilke kriterier filmene skal vurderes etter. 

5B Se alle bidrag og nominer til Oscar  Oscar pris

Slå sammen gruppene slik at de danner to storgrupper. Fordel filmene slik at filmene til gruppene i storgruppe A blir sett av storgruppe B, og motsatt. Hver storgruppe skal nominere en av filmene til Oscar på bakgrunn av disse kriteriene:

  • Tid: maks 4 minutter
  • Badeplassens design og attraktivitet for mange brukergrupper
  • Om tiltakene som er gjort er bærekraftige, det vil si gruppas vurdering av budsjett mot utbytte (sosiale forhold) og påvirkninger på miljø.

5C Se de nominerte filmene og diskuter i fellesskap

Se de to nominerte filmene i felleskap, og ta en felles diskusjon på bidragene. Bruk de samme kriteriene og diskuter styrker og svakheter med filmene.

5D Avstemning og kåring

La elevene stemme individuelt for eksempel via Menti på badeplassen de mener er «best».

Kår vinneren!

Bading

 

5F Oppsummering

Ta en felles oppsummering av hele oppdraget i undervisningopplegget der elevene får mulighet til å si sin mening: 

  • Er dere fornøyd med pengebeløpet dere fikk?
  • Var premiene i Escape Room rettferdige?
  • Hvor lett eller vanskelig var det å vurdere økonomi mot miljø?
  • Ble avstemning og kåring av beste badeplass rettferdig?