Undervisningsopplegg

Økt X: Programmering av en badetemperaturmåler

skilt med badetemperatur I denne økta skal elevene programmere en micro:bit som skal logge temperaturen i vannet og sende temperaturen trådløst til en annen micro:bit. De må kallibrere målingene mot et annet termometer og lage en prototype på en vanntett sensor. 

Vi anbefaler at denne økten gjennomføres før uteøkt 3 slik at de i uteøkta kan vurdere hvor vanntermometret bør plasseres og hva det kan bidra til i løsning av hovdeoppdraget: forbedre en badeplass i skolens nærmiljø.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • programmere og kalibrere en datalogger med mottaker og sender

Tidsbruk

Må tilpasses elevenes erfaring med micro:bit og rammene som velges for aktiviteten.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Teknologi (KE68)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker (KM836)

Grunnleggende ferdigheter

  • Digitale ferdigheter (GF5)
Forsøk og praktisk arbeid

Økt X: Forberedelse og utstyr

Prøv først selv programmeringsoppgaven som står beskrevet i:

Tilpass oppgaven til utstyret dere har og til erfaringen klassen har med micro:bit fra før.

Utstyr til hver gruppe:

  • to micro:bit med batteripakker USB-kabel og datamaskin / nettbrett
  • én temperatursensor av typen TMP36
  • kopp med vann
  • egnete ledninger for å koble temperatursensoren til micro:bit
  • noen materialer elevene kan lage en vanntett prototype med, f.eks. plastposer, krympetape, plastbokser og limpistoler
Forsøk og praktisk arbeid

Økt X: Gjennomføring

XA Presentasjon av ekstra oppdrag

Fortell elevene at de har fått et ekstra oppdrag av kommunen. Oppdraget er å lage en prototype på et vanntermometer. Elevene skal programmere en micro:bit som skal logge temperaturen i vannet og sende temperaturen trådløst til en annen micro:bit. De må kallibrere målingene mot et annet termometer og lage en prototype på en vanntett sensor. 

XB Programmering datalogger

Del ut utstyr og la elevene programmere micro:biten. Et løsningsforslag finnes i dokumentet Programmering av datalogger. 

 

Mircrobit

XC Escape Room (Crack the Code)

Fortell at det på alle badeplasser i Norge tas jevnlige vannprøver for å bedømme badevannskvaliteten. Badevannskvalitet måles i hvor mye bakterier av type termotolerante koliforme bakterier (TKB) som finnes per 100 ml vann. Hvis det er mye TKB i vannet, øker det sjansen for at man blir syk av å bade. Elevene kan få testen gratis om de klarer Escape Room-oppgava, ellers må de betale 10 000 kr for testen.

Send elevene til en av disse EscapeRoom-oppgavene: Lett Vanskelig

XD Demonstrasjon av prototype

La elevene presentere og demonstrere sin prototype. 

XE Oppsummering

Ta en felles samtale i plenum om hvor og hvordan vanntermometeret skal plasseres og hva det kan bidra til i løsning av hovdeoppdraget: å forbedre en badeplass i skolens nærmiljø.