Økt X: måle blodsukker
For å bevisstgjøre elevene på hvordan blodsukkernivået og opplevd opplagthet kan henge sammen med kostholdet kan undervisningsopplegget utvides med at elevene måler sitt eget blodsukkernivå.
For å bevisstgjøre elevene på hvordan blodsukkernivået og opplevd opplagthet kan henge sammen med kostholdet kan undervisningsopplegget utvides med at elevene måler sitt eget blodsukkernivå.
4. Kjøp utstyr til blodukkermåling (Kan kjøpes på apotek)
Be elevene komme på fastende mage. Alle elevene måler sitt eget blodsukker og noterer målt verdi + hvordan de føler at formen er (opplagt, trøtt, slapp, energisk…). Bruk gjerne vedlagt skjema
Del klassen inn i tre grupper og server tre ulike typer frokost, som for eksempel:
La elevene måle blodsukkernivået ca. ½ time etter frokost, og med jevne mellomrom etter dette, for eksempel hver halve eller hele time. Elevene registrerer både blodsukkernivå og opplevd opplagthet ved hver måling.
Hvis det ikke er ønskelig at alle elevene skal måle eget blodsukker kan for eksempel hver gruppe velge en person som gjennomfører dette.
Be elevene lage en grafisk fremstilling (skisse) av hvordan blodsukkernivået deres varierer gjennom dagen.
Etter at alle målinger er gjort, sett sammen grupper som består av en person fra hver frokostmeny. Hver elev beskriver sin frokost, og hvordan blodsukkernivået endret seg gjennom dagen.
Gruppa kan diskutere refleksjonsspørsmålet: Hvordan påvirker ulike typer frokost blodsukkernivået, og hvordan slår dette ut i hvor opplagt jeg føler meg?
Hver gruppe deler det de snakket om.