X: Materiale til elever som trenger en ekstra utfordring
Her finnes et oppdrag til elever som ønsker en ekstra utfordring. Elevene skal følge samme progresjon som de andre elevene.
Her finnes et oppdrag til elever som ønsker en ekstra utfordring. Elevene skal følge samme progresjon som de andre elevene.
Oppdraget (pdf): bokmål | nynorsk
Del ut oppdraget i økt 1 til elever som ønsker en ekstra utfordring. Elevene skal følge samme progresjon som de andre elevene, men dette oppdraget gir dem større utfordringer.
Elevene får rollen som innkjøpssjef i en nylig oppstartet forhandler for mobiltelefoner. Butikken ønsker å føre en tydelig bærekraftig profil og vurderer å ta inn en Fairphone i sortimentet. Elevene skal vurdere i hvilken grad Fairphone er bærekraftig i et livsløpsperspektiv, og ta en beslutning om forretningen skal ta inn Fairphone i sitt sortiment.
Elevene skal bruke oppdraget og rapporten SMART (Sustainable Market Actors For Responsible Trade) for å finne informasjon som grunnlag for å ta en beslutning.
Rapporten inneholder en analyse av telefonen innen de tre perpesktivene miljø, økonomi og sosiale forhold innen bærekraftig utvikling, samt de ulike fasene i produktets livsløp.