Undervisningsopplegg

Økt 4: Løsning på oppdraget

økologisk fotspor

I denne økta skal hver gruppe legge fram sitt forslag til løsning på oppdraget og gi tilbakemeldinger til hverandre ved hjelp av kjennetegn på måloppnåelse.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • presentere produkters livsløp i et bærekraftig perspektiv
  • formidle og begrunne egne bærekraftige produktvalg på bakgrunn av produkters livsløp
  • vurdere egen og andres måloppnåelse

Forslag til tidsbruk

4A. Oppdrag og kjennetegn på måloppnåelse

5 minutter

4B. Gruppe 1 presenterer

10 minutter

4C. Gruppearbeid, vurdere presentasjon til gruppe 1, forberede tilbakemeldinger

minutter

4D. Gruppe 1 sin kritiske venn gir tilbakemeldinger

minutter

4E. Gruppe 2 presenterer

10 minutter

4F. Gruppearbeid, vurdere presentasjon til gruppe 2, forberede tilbakemeldinger

minutter

4G. Gruppe 2 sin kritiske venn gir tilbakemeldinger

minutter

4H. Gruppe 3 presenterer

10 minutter

4I. Gruppearbeid, vurdere presentasjon til gruppe 3, forberede tilbakemeldinger

minutter

4J. Gruppe 3 sin kritiske venn gir tilbakemeldinger

minutter

4K. Gruppe 4 presenterer

10 minutter

4L. Gruppearbeid, vurdere presentasjon til gruppe 4, forberede tilbakemeldinger

minutter

4M. Gruppe 4 sin kritiske venn gir tilbakemeldinger

minutter

4N. Oppsummering

minutter

Totalt

90 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • bærekraftsanalyse
    analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
  • generisk mobiltelefon
    telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
  • miljømerking
    merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
  • produktmerking
    merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
  • vurdering av livsløp
    vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 4: Gjennomføring

4A Oppdrag og kjennetegn på måloppnåelse

Les oppdraget for elevene, og minn dem på kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål (Elevhefte D og E). Fordel gruppene slik at hver gruppe har ei annen gruppe som kritisk venn. Be gruppene notere i skjema til hverandrevurdering, Elevhefte F, under presentasjonene.

4B–4M Presentasjoner og tilbakemeldinger/hverandrevurdering

Hver gruppe engasjeres ved å være «kritisk venn» til en av de andre gruppene. Dette innebærer å bruke kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål (Elevhefte D og E) til å gi tilbakemeldinger på gruppas presentasjon. Når kritisk venn har gitt sine tilbakemeldinger, kan de andre gruppene supplere med kommentarer. I eksempel på tidsplan er det lagt inn fem minutter etter hver presentasjon til å diskutere presentasjonen og forberede tilbakemeldinger.

4N Oppsummering

Bruk tenk-par-del og spør elevene hva de mener er det viktigste de har lært av dette opplegget, hva som var mest utfordrende og hva som var mest interessant.

fellesskap