I denne økta får elevene oppdraget om å gi kostholds- og livsstilsråd til en ung fagarbeider. Oppdraget skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget. I denne økten vil de vil bli kjent med funksjonene til noen næringsstoffer og i hvilke matvarer de finnes, og skal videre diskutere sammenheng mellom kosthold og blodsukkernivå.
Læringsmål
Elevene skal kunne
bruke kostholdsplanleggeren til å tilpasse menyer
kjenne funksjonene til noen næringsstoffer og i hvilke matvarer de finnes
diskutere sammenheng mellom kosthold og blodsukkernivå
Tidsbruk
1A. Plenum: Introduksjon og informasjon om opplegget
5 minutter
1B. Plenum: Bli kjent med tre unge fagarbeidere
20 minutter
1C. Gruppe: Velg profil og bli kjent med profilens kosthold
5 minutter
1D. Plenum: Forelesning om næringsstoffer og helse
10 minutter
1E. Plenum: Quiz i Kahoot
5 minutter
1F. Plenum: Video Skolemateksperimentet
15 minutter
1G. Gruppe: Jobbe med oppdrag
20 minutter
1H. Gruppe: Oppsummering
5 minutter
1I. Plenum: Oppsummering
5 minutter
TOTALT
90 minutter
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
argumentere
begrunne en påstand
blodsukkernivå
mengde fritt sukker (glukose) i blodet. Glukose er cellenes viktigste brennstoff.
bærekraftig utvikling
utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
CO2-ekvivalent
enhet som brukes i klimagassregnskap. Enheten tilsvarer den effekten en gitt mengde CO2 har på den globale oppvarminga over en gitt tidsperiode.
dyrevelferd
dyrs helse, hvordan de mestrer sine omgivelser og muligheter til å utøve naturlig atferd
fett
stoff som bidrar til å bygge opp cellene i kroppen, er en viktig kilde til energi og fungerer som energilager for kroppen
FNs bærekraftsmål
verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030
karbohydrater
energirike organiske stoffer som kroppen bruker som energikilde
klimaavtrykk
de totale utslippene forårsaket av en person, en organisasjon eller et produkt, målt i CO2-ekvivalenter
mineraler
grunnstoffer med mange ulike funksjoner i kroppen, som for eksempel jod som inngår i dannelsen av hormoner som er med på å drive stoffskiftet
næringsstoffer
kjemiske forbindelser og grunnstoffer som kroppen trenger for å vokse og for å få energi
proteiner
viktige byggesteiner i oppbyggingen av celler. Proteinene er store organiske molekyler som inneholder nitrogen.
sammenligne
se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
vitaminer
organiske stoffer som inngår i mange prosesser i kroppen, som for eksempel A-vitamin som er særlig viktig for synet og immunforsvaret
Forsøk og praktisk arbeid
Økt 1: Forberedelse og utstyr
Gjør deg kjent med læringsmålene. Sett deg inn i hvordan kostholdsplanleggeren (kostholdsplanleggeren.no) er bygd opp, og se gjennom presentasjonen til økten. La elevene få tilgang til hvert sitt elevhefte, slik at de kan jobbe med det digitalt.
1A Plenum: Introduksjon og informasjon om opplegget
Informer elevene om at dere har fått en forespørsel fra tre unge fagarbeidere, som ber om råd om kosthold og livsstil. Elevenes oppdrag er å gi disse unge fagarbeidere råd om kosthold og livsstil.
For å kunne løse oppdraget må elevene ha kunnskap om hvordan kostholdet påvirker helsen vår, samt hvordan vi kan tenke bærekraftig med hensyn til både dyrevelferd og klima når det gjelder matproduksjon og forbrukervalg. Tema for denne økten er kosthold og ernæring.
Elevene skal jobbe i grupper med å løse oppdraget (gi en av personene råd) og presentere sitt løsningsforslag i fjerde økt. Kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål til presentasjon av løsningsforslaget finnes i Elevheftet J og K.
1B Plenum: Bli kjent med tre unge fagarbeidere
Del elevene i grupper på tre–fem personer som de skal jobbe i resten av undervisningopplegget. Hver gruppe velger en gruppeleder. Elevene skal nå få oppdraget i form av mail fra tre unge fagarbeidere og på bakgrunn av dette velge hvem de ønsker å gi råd til. Mail fra de ulike profilene ligger bakerst i Elevheftet. Gruppa leser gjennom alle tre profilene. Før de velger en av profilene de ønsker å gi råd til, skal de se tre videoer som viser hvordan en typisk arbeidsdag kan se ut for en roughneck, kokk og helsefagarbeider.
Video: Be elevene følge med på hva videoene forteller om ungdommenes fysiske aktivitet og kosthold gjennom en arbeidsdag og sett kryss i skjemaet i Elevheftet A. Før du spiller av videoene, fortell elevene at kriteriene i skjemaet er hentet fra kostholdsplanleggeren som de skal jobbe med etterpå.
1C Gruppe: Velg profil og bli kjent med profilens kosthold
Gruppa velger i fellesskap en av profilene (Sofie, Ole, Stian).
1D Plenum: Forelesning om næringsstoffer og helse
I kostholdplanleggeren kan vi få vi en oversikt over hvilke næringsstoffer profilene våre får i seg gjennom kosten. Men hvilken funksjon har egentlig de ulike næringsstoffene og hvordan påvirker kostholdet helsen vår?
Gå gjennom forelesningen om Næringsstoffer og vis animasjonsfilmen om vitaminer og mineraler. Be elevene notere seg funksjoner til de viktigste næringsstoffer og hvor vi får det fra i Elevheftet B, under forelesningen.
1E Plenum: Quiz i Kahoot
Hvor mye husker elevene fra animasjonsfilmen om vitaminer og mineraler? Åpne Kahoot og la dem svare gruppevis.
Oppsummer til slutt om vitaminer og mineraler.
1F Plenum: video Skolemateksperimentet 1
Kosten vår påvirker helsen vår på lang sikt, ulike næringsstoffer i kosten påvirker blant annet vekten, energinivået og helsetilstanden vår. Men kosten påvirker oss også på kort sikt. Da handler det spesielt om blodsukkernivået vårt.
Fortell elevene at vi i denne økten har vi brukt kostholdsplanleggeren.no som kilde. Kostholdsplanleggeren er et kostholdsverktøy laget av Helsedirektoratet og Mattilsynet.
Gjennom opplegget skal elevene registrere hvilke kilder som benyttes for å finne informasjon, og å ta stilling til troverdigheten til kilden. Dette gjør de etter hver økt i skjemaene i Elevheftet “Dette har vi lært”. La elevene jobbe med oppsummering av «Hva har vi lært?» i Elevheftet D.
1I Plenum: Oppsummering
Hva kan være forklaring til profilens problemer?
Hvilke råd kan/vil dere foreløpig gi?
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
argumentere
begrunne en påstand
blodsukkernivå
mengde fritt sukker (glukose) i blodet. Glukose er cellenes viktigste brennstoff.
bærekraftig utvikling
utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
CO2-ekvivalent
enhet som brukes i klimagassregnskap. Enheten tilsvarer den effekten en gitt mengde CO2 har på den globale oppvarminga over en gitt tidsperiode.
dyrevelferd
dyrs helse, hvordan de mestrer sine omgivelser og muligheter til å utøve naturlig atferd
fett
stoff som bidrar til å bygge opp cellene i kroppen, er en viktig kilde til energi og fungerer som energilager for kroppen
FNs bærekraftsmål
verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030
karbohydrater
energirike organiske stoffer som kroppen bruker som energikilde
klimaavtrykk
de totale utslippene forårsaket av en person, en organisasjon eller et produkt, målt i CO2-ekvivalenter
mineraler
grunnstoffer med mange ulike funksjoner i kroppen, som for eksempel jod som inngår i dannelsen av hormoner som er med på å drive stoffskiftet
næringsstoffer
kjemiske forbindelser og grunnstoffer som kroppen trenger for å vokse og for å få energi
proteiner
viktige byggesteiner i oppbyggingen av celler. Proteinene er store organiske molekyler som inneholder nitrogen.
sammenligne
se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
vitaminer
organiske stoffer som inngår i mange prosesser i kroppen, som for eksempel A-vitamin som er særlig viktig for synet og immunforsvaret