Undervisningsopplegg

Økt 6: Møte med pasienten

I denne økta skal hver gruppe møte pasienten for å formidle hvilken løsning de har kommet fram til som svar på oppdraget: Å stille pasientens diagnose og foreskrive behandling. Det er viktig at diagnosen som stilles er godt begrunnet for å sikre riktig behandling/medisinering.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive sykdommen og hvordan denne henger sammen med symptomer og livsstil
  • foreslå behandling og gi en begrunnelse
  • gi råd om hvordan en kan unngå slike infeksjoner seinere

Tidsbruk

Her er et eksempel på tidsplan der det er lagt inn 5 minutters pause mellom hver gruppe som skal møte pasienten for at du kan vurdere og gjøre nødvendige notater etter gruppefremføringa.

 

Informere om tilleggsopplysning fra laboratoriet 5 minutter
Gruppearbeid, siste forberedelser før møtet med pasienten 10 minutter
Gruppe 1 møter pasienten 10 minutter
Pause 5 minutter
Gruppe 2 møter pasienten 10 minutter
Pause 5 minutter
Gruppe 3 møter pasienten 10 minutter
Pause 5 minutter
Gruppe 4 møter pasienten 10 minutter
Pause 5 minutter
Oppsummering 15 minutter
TOTALT 90 minutter

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • agar
    geleaktig substans (polysakkarid) som utvinnes av rødalger og brukes som næringsemne for dyrking av bakterier og sopp
  • antibiotika
    medisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier
  • antibiotikaresistens
    bakteriers motstandsdyktighet mot antibiotika.
  • bakterie
    type mikroorganisme som finnes overalt, både utenpå og inni kroppen. De fleste bakterier er ufarlige, mange er nyttige for oss og noen er sykdomsfremkallende.
  • bakteriemedium
    vekstmedium tilpasset bakterier slik at de kan formere seg og bli mange
  • bredspektrede antibiotika
    antibiotika som angriper gram-positive og gram-negative bakterier mer likt og er effektive mot mange ulike bakterier
  • CRP (C-reaktivt protein)
    Protein som produseres i leveren og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen
  • CRP-prøve
    prøve som måler C-reaktivt protein for å se om det er betennelse/inflammasjon i kroppen
  • diagnose
    navn på sykdommer eller tilstander med felles kjennetegn
  • gram-negative (G-) bakterier
    klasse bakterier som kjennetegnes ved at de ikke lar seg farge blå ved gramfarging, men farges i stedet røde eller rosa
  • gram-positive (G+) bakterier
    klasse bakterier som etter gramfarging forblir lilla/purpurfarget
  • gramfarging
    den viktigste fargemetoden innen medisinsk bakteriologi for å få mer informasjon om bakteriene.
  • immunsystem
    kroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer
  • infeksjon
    sykdom forårsaket av mikroorganismer som formerer seg raskt
  • multiresistente bakterier
    bakterier som er resistente mot mer enn ett antibiotikum
  • normalflora
    betegnelse på mikroorganismer som alle mennesker normalt har på huden og slimhinnene
  • patogene bakterier
    sykdomsfremkallende bakterier
  • smalspektrede antibiotika
    antibiotika som bekjemper noen få bakterietyper og passer fint hvis man vet hvilke bakterier det er som forårsaker sykdommen
  • smittekilde
    kilde til smittestoffer, smittekilden er som regel et levende vesen
  • smittekjede
    rekkefølgen på spredning av smittestoff til smittemottakere
  • virus
    en av de minste mikroorganismene som finnes og som kan forårsake både ufarlige og farlige sykdommer

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • hypotese
    mulig forklaring som lar seg teste
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

Sørg for at du har et eget rom til å ta ut en og en gruppe til samtale. Du skal gå inn i rollen som pasient. Dette egner seg godt som en sluttvurderingssituasjon, og det kan være en fordel om to lærere har anledning til å være til stede.

Kjennetegn på måloppnåelse 

Overordna læringsmål

lav

middels

høy

Elevene skal kunne bruke informasjon om infeksjoner og immunsystem til å foreslå og begrunne diagnose.

Stiller diagnose, men med mangelfull kobling mot symptomer.

Stiller diagnose og begrunner med noe informasjon om symptomer og sykdom.

Stiller riktig diagnose og begrunner med informasjon om infeksjoner, symptomer og immunsystemet.

Elevene skal kunne foreslå og begrunne behandling og gi faglige råd om bruk av antibiotika.

Foreslår en behandling og gjengir noe informasjon om bruk av antibiotika.

Foreslår en behandling og begrunner den faglig ut fra diagnosen. Gir noen begrunnede faglige råd om bruk av antibiotika.

Foreslår behandling og begrunner den faglig ut fra den riktige diagnosen. Vurderer fordeler og ulemper med bruk av antibiotika både på individ- og samfunnsnivå.  

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 6

Ark 39 i PowerPoint. Fortell legeteamene at det har kommet melding fra laboratoriet: Pasientens prøve inneholder ikke antibiotikaresistente bakterier. Be dem gjøre de siste forberedelsene før møte med pasienten, og minn dem på at de blir vurdert etter kjennetegn på måloppnåelse.

Gruppearbeid. La legeteamene forberede seg til møte med pasienten.

Oppsummering. La gruppene i plenum fortelle hvilken diagnose de har stilt, og hvordan de har kommet fram til dette. Til slutt kan du presentere den «riktige» diagnosen, og hvordan denne sykdommen ofte oppstår: se https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tarminfeksjoner/clostridium-difficile-tarminfeksjon/