Presenter oppdraget. Vis fram et beger med hvitt stoff som er funnet. Fortell at oppdraget er å avsløre hvilke to stoffer som er blandet i begeret. De skal få vite hvilke fire mulige stoffer det kan være. Si også at for å kunne løse oppdraget må de bli kjent med egenskapene til disse fire stoffene.
Si at egenskaper for eksempel betyr hvordan noe ser ut, lukter, smaker, kjennes ut eller hva slags lyd noe lager. Hvis dette er første gangen elevene blir introdusert for begrepet egenskap, bør dere bruke litt tid på å diskutere det nærmere. Spør: Hva er egenskapene til en basketball? Hva er egenskapene til vann? Hva er egenskapene til en kopp? Hva er egenskapene til ...?
Observere stoffene. Si at de nå skal observere de ulike stoffene, ett av gangen. Del ut beger nummer 1 til hvert elevpar. Forklar at å observere betyr at de skal bruke sansene sine til å undersøke stoffet for å finne ut hvilke egenskaper stoffene har. La elevene bruke luper for å undersøke stoffet nøyere. Gjør det samme med de andre tre stoffene.
Spør elevene:
- Hvordan ser stoffene ut?
- Lukter de noe?
- Hvordan kjennes det når dere tar på dem?
- Kan dere høre noe når dere tar på dem?
Be elevene fylle inn stikkord som beskriver stoffene i elevarket. Stikkordene skal hjelpe andre til å kjenne igjen stoffet, selv om de aldri har sett stoffet før. Oppfordre dem om å sammenligne stoffene ved for eksempel å skrive at et stoff er «mer kornete enn» ett annet.
Oppsummer observasjonene og snakk om begreper som kornete, luftig, hardt, mykt, hvitt, krystallformet osv. Be elevene beskrive observasjonene sine med hele setninger som starter med «Jeg ser at ...», «Jeg lukter at ... » osv. For eksempel: «Jeg ser at stoff nr. 1 er kornete.» eller «Jeg hører at stoff nr. 2 lager en rislelyd når jeg snurrer på begeret.»
Fortell til slutt at de fire stoffene heter sukker, salt, potetmel og natron. Si at alle stoffene er vanlige å bruke i matlaging.