Ark 2 i PowerPoint. La elevene reflektere over forrige økt med aktiviteten
skriv-par-del:
1) Del ut lærlingheftet, be elevene bla opp på side 23 og svare på oppgave 1 – Skriv navnet på gjenstander som passer til hovedfunksjonene til elektrisk strøm (én gjenstand for hver funksjon). Gi dem ca. 1 min til dette.
Påpek at de kan bruke
nøkkelsetningen
dere hang opp på
begrepsveggen
i forrige økt til hjelp:
Vi bruker strøm til å få lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon.
2) Gi elevene 1 min på å snakke med sidemannen om hvilken gjenstand de har notert til hver funksjon, og hvorfor.
3) La flere av elevene dele det de snakket med sidemannen om, ved å spørre vilkårlige elevpar: «Hva snakket dere om?»
Refleksjon over forrige økt
Hver av de resterende øktene startes med en tilsvarende
Skriv-par-del.
Aktiviteten lar elevene reflektere over forrige økt, og gir dem mulighet til å aktivere forkunnskaper, se forbindelser og øve på å bruke naturfaglig språk i kontekst. Aktiviteten kan også brukes som en god underveisvurdering av hvordan elevene utvikler forståelsen for viktige begreper i undervisningsenheten.
Alternativt kan refleksjonen gjennomføres ved hjelp av metoden
tenk-par-del,
der elevene i stedet for å skrive, først tenker i et halvt minutt på egen hånd, før de diskuterer med sidemannen og deretter deler i plenum.
Refleksjon over forrige økt er ment å være kort, ca. 5–10 minutter.
Ark 3 i PowerPoint. Si at i denne økta skal dere se nærmere på begrepene materiale, egenskap, form og funksjon. Forklar at dette er begreper som er sentrale når dere skal lære om elektrisitet, men også i naturfag generelt.
Ark 4 i PowerPoint. Spør om elevene kjenner ordet materiale. Fortell at i naturfag brukes ordet materiale om det som noe er laget av.
Les følgende
nøkkelsetning
høyt og heng den på begrepsveggen (under nøkkelord/-setninger om system og funksjon):
Materialer er det som noe er laget av.
Be elevene notere nøkkelsetningen på side 1 i lærlingheftet, i rute 1 under overskriften Materialer og egenskaper.
Ark 5 i PowerPoint. Si: «Sprettballer er laget av gummi. Gummi er et materiale. Blyanter er laget av tre. Tre er et materiale.» Spør: «Hva slags materiale er pulten din laget av?» «Hva slags materiale er genseren din laget av?» [Bruk flere eksempler fra klasserommet, f.eks. en stol, en lue, en svamp, og spør hvilket materiale det er laget av.]
Ark 6 i PowerPoint. Si: «Mange gjenstander er laget av mer enn ett materiale. For eksempel en bil.» Spør: «Hva er hjulene laget av?» «Hva er vinduene laget av?» «Setene?» «Rattet?»