Undervisningsopplegg

Økt 2: Lampe som system

lamper www.pixabay.com

I denne økta jobber elevene med begrepene materialer og egenskaper. De analyserer ulike lamper ved å undersøke hvilken form og funksjon de har, hva slags materialer de er laget av og hvilke egenskaper materialene har. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive materialer og egenskaper til ulike gjenstander
  • beskrive materialer, egenskaper, form og funksjon til ulike deler av ei lampe
  • skrive en beskrivende tekst om ei lampe

Tidsbruk

2A. Gjennomgå begrepet materiale 10 minutter
2B. Gjennomgå begrepet egenskap  5–10 minutter
2C. Snakk om ulike lampers materialer, egenskaper, form og funksjon  10–15 minutter
2D. Analyser ulike deler av ei lampe  10–15 minutter
2E. Analyser lampa fra leksa  10 minutter
TOTALT 45–60 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • atom
    en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
  • elektrisitet
    noe som skjer fordi partikler har ladning
  • elektrisk krets
    sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
  • elektrisk strøm
    elektroner som beveger seg i samme retning
  • elektron
    en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
  • isolere strøm
    egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
  • ladning
    egenskap noen partikler har
    En partikkel kan ha positiv eller negativ ladning.
  • lede strøm
    egenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
  • motstand
    punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
    I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
  • partikkel
    en liten del av et stoff

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • egenskap
    kjennetegn ved et materiale
    For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Ta med ei skrivebordlampe du kan vise fram for elevene.

2. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen hvis du vil bruke den.

3. Gjør deg kjent med progresjonstabellene System, form og funksjon og Materialer og egenskaper.

Elevark økt 2 s.2 Elevark økt 2 s.1 4. Skriv ut elevarket Analyser ulike deler av lampa (ensidig utskrift) til hver gruppe på fire elever. Rutene med tekst skal klippes ut og legges i en konvolutt. I økta skal gruppene sortere de utklipte rutene og plassere dem der de hører hjemme i tabellen. Det kan være lurt å laminere arkene hvis du vil gjenta aktiviteten med andre elevgrupper senere. 

5. Skriv følgende nøkkelsetninger på papirstrimler (de skal henges opp i økta):

Materialer er det som noe er laget av.
En egenskap er et kjennetegn ved et materiale. For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
Egenskapene til en gjenstand avhenger av hvilke materialer den er laget av.

Materialer og utstyr

  • lærlinghefter
  • ei skrivebordlampe 
  • papirstrimler til nøkkelsetninger

Utstyrsliste for alle økter

Forsøk og praktisk arbeid

2A. Gjennomgå begrepet materiale

Ark 2 i PowerPoint. La elevene reflektere over forrige økt med aktiviteten skriv-par-del:

1) Del ut lærlingheftet, be elevene bla opp på side 23 og svare på oppgave 1 – Skriv navnet på gjenstander som passer til hovedfunksjonene til elektrisk strøm (én gjenstand for hver funksjon). Gi dem ca. 1 min til dette. 

Påpek at de kan bruke nøkkelsetningen dere hang opp på begrepsveggen i forrige økt til hjelp: 

Vi bruker strøm til å få lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon.


2) Gi elevene 1 min på å snakke med sidemannen om hvilken gjenstand de har notert til hver funksjon, og hvorfor.

3) La flere av elevene dele det de snakket med sidemannen om, ved å spørre vilkårlige elevpar: «Hva snakket dere om?» 

Refleksjon over forrige økt

Hver av de resterende øktene startes med en tilsvarende Skriv-par-del. Aktiviteten lar elevene reflektere over forrige økt, og gir dem mulighet til å aktivere forkunnskaper, se forbindelser og øve på å bruke naturfaglig språk i kontekst. Aktiviteten kan også brukes som en god underveisvurdering av hvordan elevene utvikler forståelsen for viktige begreper i undervisningsenheten. 

Alternativt kan refleksjonen gjennomføres ved hjelp av metoden tenk-par-del, der elevene i stedet for å skrive, først tenker i et halvt minutt på egen hånd, før de diskuterer med sidemannen og deretter deler i plenum. 

Refleksjon over forrige økt er ment å være kort, ca. 5–10 minutter.

Ark 3 i PowerPoint. Si at i denne økta skal dere se nærmere på begrepene materiale, egenskap, form og funksjon. Forklar at dette er begreper som er sentrale når dere skal lære om elektrisitet, men også i naturfag generelt. 

Ark 4 i PowerPoint. Spør om elevene kjenner ordet materiale. Fortell at i naturfag brukes ordet materiale om det som noe er laget av.

Les følgende nøkkelsetning høyt og heng den på begrepsveggen (under nøkkelord/-setninger om system og funksjon):

Materialer er det som noe er laget av.  


Be elevene notere nøkkelsetningen på side 1 i lærlingheftet, i rute 1 under overskriften Materialer og egenskaper.

Ark 5 i PowerPoint. Si: «Sprettballer er laget av gummi. Gummi er et materiale. Blyanter er laget av tre. Tre er et materiale.» Spør: «Hva slags materiale er pulten din laget av?» «Hva slags materiale er genseren din laget av?» [Bruk flere eksempler fra klasserommet, f.eks. en stol, en lue, en svamp, og spør hvilket materiale det er laget av.]  

Ark 6 i PowerPoint. Si: «Mange gjenstander er laget av mer enn ett materiale. For eksempel en bil.» Spør: «Hva er hjulene laget av?» «Hva er vinduene laget av?» «Setene?» «Rattet?» 

Forsøk og praktisk arbeid

2B. Gjennomgå begrepet egenskap

Ark 7 i PowerPoint. Spør: «Hvorfor tror dere vinduer er laget av glass og ikke tre?» [Glass er gjennomskinnelig.] «Hvorfor er klær laget av for eksempel bomull og ikke sement?» [Bomull er tøyelig, mykt, kan holde deg varm.] Påpek at alt det elevene har nevnt er eksempler på egenskaper.  

Si: «Alle materialer har egenskaper.» Spør om elevene har hørt ordet egenskap? Få fram at egenskaper er kjennetegn ved et materiale. For eksempel hvordan materialet ser ut eller føles.

Ark 8 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt og heng den på begrepsveggen:

En egenskap er et kjennetegn ved et materiale. For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.

 

Be elevene notere nøkkelsetningen på side 1 i lærlingheftet, i rute 2 under overskriften Materialer og egenskaper

Ark 9 i PowerPoint. Si: «De fleste metaller har egenskapen å være hardt. En av egenskapene til gummi er at det er lett å bøye.» Spør: «Hva er egenskapene til glass?» [Hardt, skjørt, kan være gjennomsiktig, kan være skarpt.] «Hva er egenskapene til tre?» [Det flyter, er sterkt.] «Hva er egenskapene til leire?» [Det kan formes lett, lukter.]

Ark 10 i PowerPoint. Si: «Alle gjenstander er laget av forskjellige materialer. En bil er laget av blant annet metall, glass og gummi. Materialene som en gjenstand er laget av, har forskjellige egenskaper. Metall har for eksempel egenskapen å være hardt og sterkt, og glass har egenskapen å være gjennomskinnelig.» Fortell at hva slags egenskaper en gjenstand har, avhenger av hva slags materialer gjenstanden er laget av.

Ark 11 i PowerPoint. Les følgende nøkkelsetning høyt, og heng den på begrepsveggen:

Egenskapene til en gjenstand avhenger av hvilke materialer gjenstanden er laget av.


Be elevene notere nøkkelsetningen på side 1 i lærlingheftet, i rute 3 under overskriften Materialer og egenskaper

Forsøk og praktisk arbeid

2C. Snakk om ulike lampers materialer, egenskaper, form og funksjon

Økt 1 – Gjennomgå ulike deler av lampa Foto: Annica Thomsson Ark 12 i PowerPoint. Repeter kort de ulike delene av lampa dere gjennomgikk i forrige økt, ved å spørre elevene hva delene kalles. De kan bruke side 5 i lærlingheftet til hjelp. Si: «Lampa er et system, og alle delene dere har nevnt, jobber sammen slik at lampa kan fungere som den skal.»

Ark 13 i PowerPoint. Minn om de fire hovedfunksjonene til gjenstander som bruker strøm. [Gi lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon.] Spør: «Hva er hovedfunksjonen til ei lampe?» [Gi lys.] Påpek at alle lamper har som hovedfunksjon å gi lys, men at ulike lamper gir lys på ulike måter. 

Skrivebordlampe www.pixabay.com Vis fram skrivebordlampa du har med. Spør: «Hva tror dere funksjonen til akkurat denne lampa er?» [Å gi godt lys på et lite område så vi kan arbeide eller lese. Lampeskjermen samler lyset og sender det ned mot området som skal belyses.] (Hvis elevene ikke kommer med noen forslag, kan du be dem sammenligne skrivebordlampa med f.eks. taklampene.) 

Pek på forskjellige deler av skrivebordlampa, og spør hva slags materiale delen er laget av. [F.eks. er kanskje lampeskjermen, -kroppen og -foten laget av metall (fyll inn det som passer for lampa du har tatt med), lyspæra av glass og ledningen dekket av plast.]

Gjennomgå egenskapene til et av materialene som har blitt nevnt. Hvis dere f.eks. snakket om at lyspæra er laget av glass, kan du spørre: «Hvilke egenskaper har glass?» [Gjennomskinnelig.] Spør hvorfor de tror lyspæra må ha nettopp disse egenskapene. [Pæra må være gjennomskinnelig så lyset skinner gjennom.]

Spør om materialet dere snakket om kunne vært byttet ut med et annet materiale. F.eks.: «Kunne lyspæra vært laget av plast?»  Diskuter med elevene om dette er et egnet materiale, ved å snakke om egenskapene til materialet. [Varmen inne i pæra ville kanskje få plasten rundt til å smelte. En egenskap ved materialet glass er at det tåler mer varme enn plast gjør. Glass er derfor et mer egnet materiale til lyspærer enn plast.]

Økt 2_Ulike lamper www.pixabay.com Ark 14 i PowerPoint. Diskuter hver av lampene det er bilde av ved å spørre om lampenes materialer og materialenes egenskaper. Spør elevene hvorfor de tror de ulike lampene er laget av nettopp disse materialene. Veiled dem til å komme fram til at egenskapene til materialene har med lampas funksjon å gjøre – hva lampa gjør eller hva den brukes til:

  • F.eks. er funksjonen til ei gatelykt å lyse opp et uteområde. Lampekroppen er gjerne laget av metall. Fordi gatelykta står ute i vind og vær, må den være laget av et materiale med egenskapen å være slitesterkt. Metall har denne egenskapen. 

Tips til underveisvurdering

Hvordan elevene prater om egenskaper gir deg et innblikk i om elevene forstår hvordan de kan koble observerbare egenskaper ved gjenstanden til hva den brukes til. Elevene bør kunne vise til viktige egenskaper ved gjenstanden og vite hvordan det påvirker funksjonen. Hvis noen trenger ekstra støtte, kan du velge ei av lampene på ark 13 i PowerPoint og be elevene finne de egenskapene som er viktige for hva den brukes til. Progresjonstabellene Materialer og egenskaper og System, form og funksjon kan være en god støtte når du skal vurdere elevenes forståelse og fremme deres faglige progresjon.


Spør hvorfor de tror de ulike lampene har nettopp denne formen. Veiled dem til å komme fram til at også formen har med lampas funksjon å gjøre. Si: «På samme måte som egenskapene til materialene hjelper lampene å fungere som de skal, gjør også formen til lampene at de fungerer som de skal.»

  • F.eks. er funksjonen til ei skrivebordlampe å lyse opp et lite, avgrenset område på et skrivebord. Derfor har den en lampeskjerm med form som gjør at lyset samles ned mot plassen som skal lyses opp.
  • Lampekroppen til skrivebordlampa er mye mindre enn lampekroppen til gatelykta, fordi skrivebordlampa skal plasseres på skrivebordet. Gatelykta derimot, må ha en mye høyere lampekropp slik at de store lyspærene kommer opp i høyden og lyset når lengre. Funksjonen til gatelykta er å lyse opp et stort uteområde. 
Forsøk og praktisk arbeid

2D. Analyser ulike deler av ei lampe

Ark 15 i PowerPoint. Fortell at elevene skal jobbe i grupper på fire. Hver gruppe får en konvolutt med en tabell og utklipte lapper som beskriver enten formen, materialene, egenskapene eller funksjonen til ulike deler av ei lampe: lampeskjermen, lyspæra og ledningen. Fortell at de skal plassere hver av lappene i tabellen der de mener de hører hjemme.

Elevark økt 2 s.1 Del ut konvolutter og la elevene sette i gang. Gå rundt mens de jobber, og veiled etter behov. Minn om at de kan bruke begrepsveggen og notater og nøkkelsetninger i lærlingheftet til hjelp.  

Ark 16 i PowerPoint (NB: pass på å ha PowerPointen i fremvisningsmodus, slik at ikke fasiten vises for tidlig)Når elevene har plassert lappene, oppsummerer dere i plenum. Spør en av gruppene hvilken av lappene som beskriver materialene til lampeskjermen. Spør deretter om noen av de andre gruppene har valgt en annen beskrivelse, og diskuter dere fram til enighet. Si at fagfolk også jobber på denne måten: De diskuterer ofte ulike forklaringer før de blir enige. Deretter viser du fasiten til én og én rute i tabellen. 

Ark 17 i PowerPoint. Spør: «Hva tror dere å analysere noe betyr?» Ta imot flere svar. Oppsummer med å få fram at å analysere noe betyr å undersøke deler av noe nøye. Fortell at nettopp det har elevene gjort nå – de har analysert ulike deler av ei lampe, ved å undersøke hva slags materialer, egenskaper, form og funksjon hver del har.

Skriv «analysere» i kolonnen for naturfagsord. Skriv «undersøke deler av noe nøye» i kolonnen for hverdagsord. 

Forsøk og praktisk arbeid

2E. Analyser lampa fra leksa

Ark 18 i PowerPoint. Be noen av elevene beskrive lampa de har tatt bilde av som lekse. Veiled dem i å nevne de ulike delene, og materialer, egenskaper, form og funksjon til én av delene.

Side 6 i lærlingheftet Be elevene bla opp på side 6 i lærlingheftet. Vis til venstre kolonne med overskriften Del. Fortell at de skal fylle inn de tomme rutene under overskriften med deler lampa deres består av. Si at de kan bruke side 5 i lærlingheftet for å huske hvilke deler ei lampe kan bestå av.

Fortell elevene at de nå skal velge ut og analysere tre av delene de har notert. De skal fylle inn materiale, egenskaper, form og funksjon til hver av de tre delene. 

Merk: Her kan du differensiere undervisningen ved å justere hvor mange deler de ulike elevene skal fylle ut.

Gå rundt mens elevene jobber og gi veiledning etter behov. Dersom elevene ikke blir ferdige med oppdraget i økta, kan de få resten i lekse.

Tips til underveisvurdering

Gå rundt mens elevene jobber og sjekk at de beskriver materialer, egenskaper og form som er viktig for delens funksjon.  

Progresjonstabellene Materialer og egenskaper og System, form og funksjon kan være god støtte når du skal vurdere elevenes forståelse og fremme deres faglige progresjon.  


Ark 19 i PowerPoint.
Si at lekse til neste økt er å skrive en kort tekst om lampa de har tatt bilde av. De skal skrive:

  • hvor lampa er plassert. 
  • hva som er funksjonen til nettopp denne lampa. Er det f.eks. en skrivebords- eller arbeidslampe, gatelykt eller taklampe? Skal den lyse opp et stort eller lite område? Skal den gi sterkt arbeidslys eller svakere stemningslys?
  • hvorfor de valgte å ta bilde av nettopp denne lampa.

Teksten må ha en overskrift. Overskriften kan f.eks. være hva slags type lampe det er.

De skriver teksten inn på et nytt ark i samme PowerPoint-dokument der de limte inn bildet av lampa, og sender dokumentet til deg.