Ark 2 i PowerPoint. Fortell at elevene framover skal ha rollen som elektrikerlærlinger og da må de lære hva elektrisitet er. Å være lærling betyr at du lærer deg et yrke mens du jobber i en bedrift. I bedriften får du både opplæring og praksis i et fag. For å kunne få jobb i dette yrket, må du ta et fagbrev, som er et bevis for at du har lært det du skal.
Som lærlinger får dere et oppdrag: dere skal ta fagbrev som modellhuselektrikere. Med dette fagbrevet kan dere ikke jobbe som vanlig elektrikere etterpå, men som modellhuselektrikere.
For å kunne få fagbrev trenger dere å lære om elektrisk strøm. Som lærlinger skal dere fylle ut et lærlinghefte, samarbeide om å lage ei bok om lamper og lage et modellhus som består av flere rom. Dere skal jobbe sammen to og to, og samarbeide om å lage ett rom. Hvert rom skal ha en bryter og to lamper.
Ark 3 i PowerPoint. Vis fram lærlingheftet. Som lærling er læringheftet et viktig hjelpemiddel for deg. Der kan du skrive notater, løse oppgaver, lage arbeidstegninger og slå opp elektrikerord i en egen ordliste.
Ark 4 i PowerPoint. Gjennomfør
tenk-par-del
med dette spørsmålet: Hva kan skje hvis strømmen blir borte i en hel uke?
Merk: En god strategi når elevene skal dele i plenum er å spørre vilkårlige elevpar: Hva snakket dere om? for å inkludere flere enn de som vanligvis vil dele. Spørsmålsformuleringen signaliserer at det ikke er farlig om de ikke kommer med rett svar, men at du er interessert i høre hva de har diskutert og hvordan de har resonnert. Det legger til rette for at flere av elevene deltar aktivt i klasseromsdiskusjonen. Når de vet at i oppsummeringen kan hvem som helst bli spurt, ikke bare de som rekker opp hånda, vil dette også kunne bidra til å fokusere diskusjonen i par først.
Ark 5 i PowerPoint. Når dere har gjennomført tenk-par-del, kan du påpeke at alt elevene har nevnt viser at vi bruker strøm til mye forskjellig. Fortell at vi pleier å si at strøm har fire hovedfunksjoner: Vi bruker strøm til å få lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon.
Kommunikasjon i denne sammenhengen
Det kan være nødvendig å tydeliggjøre for elevene hva som menes med kommunikasjon i denne sammenhengen. Eksempler på gjenstander som har kommunikasjon som funksjon, er gjenstander vi kan bruke til å kommunisere direkte med andre, slik som mobiltelefon, pc, nettbrett o.l. Men det kan også være gjenstander som radio, tv og musikkanlegg, som kommuniserer lyd og bilde til oss.
Ark 6 i PowerPoint. Les følgende
nøkkelsetning
høyt og heng den på
begrepsveggen:
Vi bruker elektrisk strøm til å få lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon.
Del ut et lærlinghefte til hver elev, og si at de skal skrive navn på forsiden. Be dem bla opp på side 2, og notere nøkkelsetningen i rute 1 under overskriften Elektrisk strøm. Fortell at dere skal notere flere slike nøkkelsetninger framover. Legg til at nøkkelsetningene forteller det viktigste de lærer om elektrisitet, og som de må kunne for å få fagbrev som modellhuselektrikere.