Undervisningsopplegg

Økt 4: Hvilken historie forteller løsmassene?

I denne økta skal elevene

  • sortere og sammenligne landskapsformer etter to nye kriterier
  • undersøke løsmasser og teste geobrillene de har laget
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut Forskerark 3.4 – «Geobriller» for løsmasser til hver elev.

2. Skriv ut/forbered fagartikkelen Hva er jord, egentlig? til elevpar.

3. Finn fram bildesamlingen fra økt 1.

4. Gjør klar til bruk av Viten-animasjonene Sedimentering og Sett riktig navn på de ulike jordartene.

Materialer og utstyr

Forsøk og praktisk arbeid

4A. Sorter løsmasser og sammenlign

1. Ta frem bildesamlingen igjen av landskapsformer og løsmasser. Minn elevene på at de sorterte bildene i to grupper i økt 3.1. Gi elevene følgende oppgave:

  • Sorter bildene etter to kriterier:
    • Løsmasser som har noe med is å gjøre
    • Løsmasser som har noe med vann å gjøre.
  • Begrunn med observasjoner hvorfor dere tror de er dannet av is eller vann.
  • Sett bildene inn i Forskerarket 3.1. Dette er en begynnelse på ”geobriller” for løsmasser, som elevene skal lime inn i feltboka og bruke til å se etter løsmasser i geotopen.

2. Sammenlign. Etter at elevene har sortert bildene, deler du ut fagartikkelen Hva er jord, egentlig? av Olav Prestvik. Be dem sammenligne sorteringen i tabellen i artikkelen med hvordan de selv skilte mellom løsmasser i punkt 1 ovenfor. Gjør elevene oppmerksomme på at det i tabellen heter «jordarter», men at det her er i orden å bruke løsmasser som samlebegrep.

  • Hva var forskjeller og likheter mellom deres observasjoner og observasjonene i tabellen (kolonnen i midten)? Trenger dere å gjøre justeringer?
  • Endre geobrillene for løsmasser basert på den nye informasjonen fra tabellen i artikkelen Hva er jord, egentlig?

La elevene kort redegjøre for hva de fant i tabellen og hvordan de har brukt det til å endre løsmasseatlaset/geobrillene sine. Noen elever har kanskje oppdaget at de fleste løsmasser i tabellen har en kobling til vann – og ikke isbreer. Spør: Hva betyr det? hvordan kan vi forklare at disse løsmassene har blitt dannet?

Forsøk og praktisk arbeid

4B. Undersøk løsmasser og test geobrillene

1. Undersøk løsmasser som har noe med vann å gjøre. Be elevene finne fram igjen til Viten-animasjonen Sedimentering.

Be elevene repetere del 2: Sedimenter danner lag, og del 3: Elvedelta. Når de har sett animasjonene, skal de sammenligne med løsmasseatlaset sitt. Hvilke av løsmassene i atlaset kan forklares med animasjonene?

2. Juster geobrillene/løsmasseatlaset. Be elevene gjøre den interaktive oppgaven Sett riktig navn på de ulike jordartene. For å løse oppgaven må de bruke geobrillene/løsmasseatlaset som de har laget. Dette skal være en test på geobrillene, en sjanse til å gjøre de siste justeringene,før elevene går ut i geotopen. Be dem lime geobrillene for løsmasser inn i feltboka.