Økt 4: Hvilken historie forteller løsmassene?
I denne økta skal elevene
- sortere og sammenligne landskapsformer etter to nye kriterier
- undersøke løsmasser og teste geobrillene de har laget
I denne økta skal elevene
1. Skriv ut Forskerark 3.4 – «Geobriller» for løsmasser til hver elev.
2. Skriv ut/forbered fagartikkelen Hva er jord, egentlig? til elevpar.
3. Finn fram bildesamlingen fra økt 1.
4. Gjør klar til bruk av Viten-animasjonene Sedimentering og Sett riktig navn på de ulike jordartene.
1. Ta frem bildesamlingen igjen av landskapsformer og løsmasser. Minn elevene på at de sorterte bildene i to grupper i økt 3.1. Gi elevene følgende oppgave:
2. Sammenlign. Etter at elevene har sortert bildene, deler du ut fagartikkelen Hva er jord, egentlig? av Olav Prestvik. Be dem sammenligne sorteringen i tabellen i artikkelen med hvordan de selv skilte mellom løsmasser i punkt 1 ovenfor. Gjør elevene oppmerksomme på at det i tabellen heter «jordarter», men at det her er i orden å bruke løsmasser som samlebegrep.
La elevene kort redegjøre for hva de fant i tabellen og hvordan de har brukt det til å endre løsmasseatlaset/geobrillene sine. Noen elever har kanskje oppdaget at de fleste løsmasser i tabellen har en kobling til vann – og ikke isbreer. Spør: Hva betyr det? hvordan kan vi forklare at disse løsmassene har blitt dannet?
1. Undersøk løsmasser som har noe med vann å gjøre. Be elevene finne fram igjen til Viten-animasjonen Sedimentering.
Be elevene repetere del 2: Sedimenter danner lag, og del 3: Elvedelta. Når de har sett animasjonene, skal de sammenligne med løsmasseatlaset sitt. Hvilke av løsmassene i atlaset kan forklares med animasjonene?
2. Juster geobrillene/løsmasseatlaset. Be elevene gjøre den interaktive oppgaven Sett riktig navn på de ulike jordartene. For å løse oppgaven må de bruke geobrillene/løsmasseatlaset som de har laget. Dette skal være en test på geobrillene, en sjanse til å gjøre de siste justeringene,før elevene går ut i geotopen. Be dem lime geobrillene for løsmasser inn i feltboka.