Økt 3: Feltarbeid: Spor etter is i fast fjell
I denne økta skal elevene
- lete etter spor etter is i fast fjell i sin geotop
- sammenligne egne og andres funn
Skriv ut topografisk kart til hver elev.
1. Forbered feltarbeid. Introduser feltarbeidet til elevene ved å spørre: Har det vært istid i vår geotop? Hvordan kan vi vite det? Elevene skal komme frem til at landformene de har sett på bildene er spor etter istid. Kan dere finne noen av sporene i deres geotop?
For å kunne undersøke spor etter istid i geotopen, må elevene forberedes før de går ut. Spør elevene: Har dere forslag til hvor dere tror at dere kan finne spor etter isen i geotopen? Be dem om å ta frem bildesamlingen av spor etter is i fast fjell. Spør: Har dere sett noen av disse landformene i deres geotop?
Eventuelt kan elevene bruke Google Earth og zoome seg inn på sin geotop. Spør: Kan dere se på satellittbildet hvor det er fast fjell? Hvis det ikke er mulig å få øye på fast fjell i Google Earth, kan dere prøve «street view» funksjonen.
2. Finn ut hva elevene skal gjøre i geotopen og hvor de skal gå. Del ut topografisk kart over geotopen. Be elevene om å markere hvor de tror de kan finne spor etter is i fast fjell i geotopen, helst i gang – eller sykkelavstand fra skolen.
Før elevene går ut, ber du dem skrive ned i feltboka hva de skal gjøre når de kommer ut i felt:
UTE. Elevene jobber i grupper og utfører feltarbeidet i geotopen.
1. Oppsummer feltarbeidet i plenum. Når elevene har vært ute og observert spor etter is i geotopen, bør de fortelle hva de har funnet. Be to og to grupper sette seg sammen og fortelle:
Etter at to og to grupper har delt, spør hvert gruppepar om de kan oppsummere hva de kom frem til og hvordan de sammenlignet funnene sine. Skriv opp på tavla slik at dere får en samlet liste med spor etter isen som klassen har funnet.
Hvis dere har muligheten, kan elevene sammenligne funnene sine med en ekspertkilde. Enten en geoforsker i nærmiljøet eller en fagbok med lokal naturhistorie. Da kan elevene eventuelt supplere lista med spor etter is i geotopen.
2. Oppdater «geobrillene» for spor etter is i fast fjell. Dersom elevene har tatt egne bilder av spor etter is i geotopen, kan de oppdatere geobrillene (atlaset for spor etter is i fast fjell) i feltboka si med egne funn fra geotopen.