Undervisningsopplegg

Økt 2: Lag «geobriller» for spor etter is

I denne økta skal elevene

  • observere og trekke slutninger om spor etter is i fast fjell
  • lage geobriller til bruk i felt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • skuring
    Når isen beveger seg vil løsmateriale (stein) som er festet under den skrape og skure mot underlaget/fjellet.
  • spor i fast fjell
    Spor, hakk, striper og lignende i berggrunnen som indikerer at fjellet har vært dekket av is i bevegelse. Eksempler på spor i fast fjell er rundsva, skuringsstriper, svaberg, sigdbrudd, U-dal.
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Skriv ut et forskerark til hver elev.

2. Finn fram bildesamlingen fra økt 1

3. Forbered visning av filmen Elever intervjuer isbreekspert fra NRK Skole:

 

Forsøk og praktisk arbeid

2A. Identifiser spor etter is og lag «geobriller»

1. Identifiser spor etter is i fast fjell – for eksempel rundsva, sigdbrudd, skuringsstriper, u-dal, svaberg. Ikke avslør de geofaglige navnene på sporene etter isen foreløpig. Begynn med å vise filmen Elever intervjuer isbreekspert. De første 7 minuttene er mest relevante for denne oppgaven. Basert på det de har observert, spør:

  • Hvordan tror dere sporene på bildene har blitt dannet? Hvilken historie forteller de ulike sporene? Begrunn med observasjoner.
  • Hva er de geofaglige navnene på sporene etter is i fast fjell?


2. Lag «geobriller» for spor etter is i fast fjell, slik at elevene kan observere dem ute i felt. Del ut forskerark 3.2 – «Geobriller» for spor etter is i fast fjell. Be elevene lage geobriller for spor etter is i fast fjell ved hjelp av forskerarket, og lime dem inn i feltboka si (som de lagde i utforsking 1). Si at de får bruk for dem når de skal ut og observere i felt.