Økt 2: Lag «geobriller» for spor etter is
I denne økta skal elevene
- observere og trekke slutninger om spor etter is i fast fjell
- lage geobriller til bruk i felt
1. Skriv ut et forskerark til hver elev.
2. Finn fram bildesamlingen fra økt 1
3. Forbered visning av filmen Elever intervjuer isbreekspert fra NRK Skole:
1. Identifiser spor etter is i fast fjell – for eksempel rundsva, sigdbrudd, skuringsstriper, u-dal, svaberg. Ikke avslør de geofaglige navnene på sporene etter isen foreløpig. Begynn med å vise filmen Elever intervjuer isbreekspert. De første 7 minuttene er mest relevante for denne oppgaven. Basert på det de har observert, spør:
2. Lag «geobriller» for spor etter is i fast fjell, slik at elevene kan observere dem ute i felt. Del ut forskerark 3.2 – «Geobriller» for spor etter is i fast fjell. Be elevene lage geobriller for spor etter is i fast fjell ved hjelp av forskerarket, og lime dem inn i feltboka si (som de lagde i utforsking 1). Si at de får bruk for dem når de skal ut og observere i felt.