- ungdomstrinn 8-10
- valgfaget teknologi i praksis
Tegne med lys
Lys og farger kan brukes til ulike uttrykk. I dette undervisningsopplegget skal elevene bruke både kreativitet og fagkunnskap til å skape et dekorativt lysobjekt til en bestemt bruker.
Elevene skal prege inn et selvlaget motiv i glassplater som lyses opp i ulike farger av en batteridrevet RGB-lyslist. Elevene skal designe og lage lysobjektet med de elektriske komponentene ut fra en kravspesifikasjon.
Denne oppgaven oppfordrer til bruk av fantasi og kreativitet. Elevene skal selv velge seg en bruker som skal ha dette lysobjektet.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- koble lyslister i en elektrisk krets og lage ulike farger ut fra primærfargene rødt, grønt og blått.
- gjennomføre og dokumentere faser i et teknologi- og designprosjekt:
- Lage produkt ut fra en gitt kravspesifikasjon.
- Utforske/analysere brukergruppens behov.
- Bruke materiale, teknikker og verktøy.
- Skissere tre ulike løsningsalternativer.
- Vurdere, begrunne og velge løsningsalternativ.
- Lage arbeidstegning og produktet.
- Vurdere livsløp.
Økter | Forslag til timefordeling mellom fag | Tid |
Økt 1: Koble elektrisk krets | Naturfag | 2 t |
Økt 2: Beregne mål på eksempelsokkel | Matematikk | 1 t |
Økt 3: Designe lampen | Matematikk, Kunst og håndverk | 3 t |
Økt 4: Gravering | Kunst og håndverk | 2 t |
Økt 5: Bygge sokkelen | Kunst og håndverk | 2 t |
Økt 6: Montere elektrisk krets | Naturfag | 1 t |
Økt 7: Vurdere materialer/produkt ut fra miljøhensyn | Naturfag | 2 t |
Økt 8: Utstilling av lysobjekt og plakat |