1. Legg inn funnene i kartet (f.eks. kartiskolen.no). Elevene jobber i gruppene.
2. Ta bilder og sett inn i atlas. Fortsett med å jobbe med bergartsprøvene. La elevene ta bilde av egne bergartsprøver og sette bildet inn i steinatlaset i feltboka.
3. Sammenlign observasjoner og gjør eventuelle endringer av berggrunnskartet. Sett to og to grupper sammen. Si at de skal sammenligne funnene sine, slik forskere også gjør. Skriv tre spørsmål på tavla for å hjelpe elevene i gang med sammenligningen:
4. Formidle resultatene. La gruppene fortelle om resultatene fra sammenligningen til resten av klassen: Hva fant dere? Hvordan stemte det dere fant med berggrunnskartet?
Dersom det viser seg at elevenes resultater ikke stemmer med berggrunnskartet, forteller du at Norge ikke er kartlagt i detalj og at det derfor kan være unøyaktigheter i berggrunnskartene. Hvis dette er tilfellet, la en elevgruppe presentere sitt forslag. Resten av elevgruppene kan sammenligne dette forslaget med sitt eget. Hvis forslagene er forskjellige, kan dere prøve å enes om ett, men det må begrunnes.