Undervisningsopplegg

Økt 2: Lag eget observasjons- og tolkningsverktøy for bergarter

Elevene skal oppsummere og bruke det de har lært om hvordan skille bergarter fra hverandre og fortelle historien deres ved å lage sitt eget steinatlas.

Forklaring av det didaktiske begrepet:

Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Kopier opp forskerark 2.2 – Steinatlas til hver elev. Dette skal elevene lime inn i feltboka si, som elevene har jobbet med i utforskning 1. De trenger det til å kartlegge bergarter i geotopen.

2. Skriv ut berggrunnskart over geotopen fra kartiskolen.no (bytt tema til geologi), ett til hver elevgruppe (dette kan ta litt tid å få til, så start i god tid).

3. Finn fram steinhåndbok eller legg til rette for bruk av internett.

4. Finn fram saks og lim til å lime materiell inn i feltboka, eller sørg for at elevene har med seg dette selv.

Materialer og utstyr

  • internett eller steinhåndbok/-bøker
  • feltbøkene
  • saks
  • lim

 Til hver elevgruppe:

Forsøk og praktisk arbeid

2A. Les berggrunnskartet

1. Del ut berggrunnskart over geotopen som du har printet ut fra kartiskolen.no eller NGU i forkant av timen. Be elevene sette seg sammen i par, og finne ut på kartet hvilke bergarter som finnes i deres geotop. La elevene bruke steinhåndbok eller Google for å finne hvordan bergartene kan se ut. Finn mange ulike bilder av samme bergart.

Mens elevene gjør dette, gjør du dem oppmerksom på at de bør helst bruke nettsider fra universiteter eller geofaglige institusjoner (GeoLeksi, NGU) – og ikke nettsider fra steinindustrien. Det er fordi steinindustrien bruker helt andre navn på bergarter enn geologer.

2. Bestem bergarter ved hjelp av steinatlaset. Be elevene velge ett bilde av hver bergart. De skal lage et steinatlas over bergartene i geotopen ved hjelp av forskerark 2.2 – Steinatlas.  Mens elevene gjør dette, sjekk at de kobler riktig stein, dannelsesprosess og geofaglig begrep i steinatlaset sitt. Spør: Kan dere bruke steinatlaset deres til å bestemme hvilken hovedgruppe bergarten(e) fra geotopen tilhører? Uavhengig om elevene svarer ja eller nei, må de begrunne svaret med observasjoner. Utfordre observasjonsferdighetene deres ytterligere med oppfølgingsspørsmålet: Er det noen egenskaper/kjennetegn som dere kan legge til for å identifisere bergartene i deres geotop?