Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 45 minutter

Økt 3: Planteeter eller kjøtteter?

Noen dinosaurer spiste planter, mens andre spiste dyr. Akkurat som dagens kjøtt- og planteetere utviklet dinosaurene også forskjellige egenskaper som gjør at vi kan trekke slutninger om hva de spiste.


Tyrannosaurus Tyrannosaurus I denne økta skal elevene

  • beskrive hva som kjennetegner planteetende og kjøttetende dinosaurer ved å observere detaljer på de ulike dinosaurene
  • sortere dinosaurer etter om de er planteetere eller kjøttetere
  • lage en tabell og tegne kjennetegn som skiller plante- og kjøtteterne fra hverandre 

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
3A. Sorter planteetere og kjøttetere  30 minutter
3B. Tegn og skriv om planteetere og kjøttetere  15 minutter
 TOTALT  45 minutter

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Fortsett å bruke de samme tegningene av dinosaurene som i forrige økt.

2. Finn fram bilder av typiske tenner og føtter hos nålevende planteetere og kjøttetere. (Du kan også tegne selv.)

Kjøtteter-tenner (ulv) Kjøtteter-tenner (ulv) Ill.: Colourbox.no Planteeter-tenner (hest) Planteeter-tenner (hest) Ill.: Colourbox.no
Kjøtteter-fot (katt) Kjøtteter-fot (katt) Ill.: Colourbox.no Planteeter-føtter (kamel) Planteeter-føtter (kamel) Ill.: Colourbox.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materialer og utstyr

  • tegninger av dinosaurer
  • bilder av tenner og føtter hos forskjellige nålevende planteetere og kjøttetere (finn f.eks. på internett eller i oppslagsbøker om dyr)
Forsøk og praktisk arbeid

3A. Sorter planteetere og kjøttetere

1. Sorter kjøttetere og planteetere. Si til elevene: Dere skal jobbe i par og bruke ett sett av dinosaurbildene. Se nøye på de ulike dinosaurene og prøv å finne kjennetegn som viser om dinosauren er kjøtteter eller planteeter. Sorter dinosaurene i to bunker; kjøttetere og planteetere.

2. Beskriv kjennetegn. La gruppene fortelle og beskrive hvilke egenskaper de har sortert etter: Hvilke kjennetegn finner dere hos kjøtteterne? [Skarpe, spisse tenner, korte forbein, går på to bein, noen har store hoder, tydelige tær/klør…] Hvilke kjennetegn finner dere hos planteeterne? [Ikke tydelige skarpe tenner, noen har munn som ser ut som nebb, noen har lange halser, mange går på fire bein, føttene er klumpete og ligner elefantføtter, mange har «pynt» på hodet og kroppen (horn og beinplater).]

3. Noter kjennetegn. Lag en tabell med overskrift kjøtteter og planteeter. Skriv inn egenskaper som elevene foreslår. Husk å få med forskjellene på tenner og føtter.

 

Kjøtteter Planteeter

 

 

 

 
  

 

 

4. Sorter i fellesskap. Vis fram og heng opp bildene du forberedte av føtter og tenner hos planteetere og kjøttetere ved siden av tabellen. Samtal om hvordan føttene og tennene ser ut. Heng deretter i fellesskap opp dinosaurbildene i riktig kolonne: 

  • Kjøttetere: allosaurus, compsognathus, herrerasaurus, microraptor, tyrannosaurus
  • Planteetere: brachiosaurus, diplodocus, eocursor, parasaurolophus, plateosaurus, stegosaurus, triceratops
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
Forsøk og praktisk arbeid

3B. Tegn og skriv om planteetere og kjøttetere

Tegn og skriv. Si: Forskere studerer også om dinosaurer var kjøttetere eller planteetere. Be elevene se på tabellen, og lage en egen tabell med de kjennetegnene de synes er viktigst for begge kategorier. De kan også tegne en typisk kjøtteterfot/tann og en typisk planteeterfot/tann (ev. andre detaljer som skiller dem).

 

compsognathus stegosaurus

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe