Be elevene observere de stripete mønstrene. Si: Hva ser dere? Ta i mot alle svar uten å vurdere/korrigere.
Spør etter hvert elevene: Er alle de stripete mønstrene her like? Hva er likt? Hva er forskjellig? Ha fokus på at stripene kan være forskjellige, men at det likevel er stripete mønster; korte/lange striper, rette/bølgete striper, tykke/tynne striper, at avstanden mellom stripene kan variere, og så videre.
Si til elevene: Når vi sammenligner stripene, ser vi at de kan være veldig forskjellige, men det er likevel stripete mønstre.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
bergarter
forskjellige typer stein
metamorfe bergarter
stripete steiner
Forskerspirebegrep
observere
å bruke sansene til å få informasjon om noe
sammenligne
å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
Vi observerer likheter og ulikheter i stripete steiner.
Merethe Frøyland
Anne Cathrine Hammerborg
Naturfagsenteret, UiO
Forklar elevene at striper er et annet mønster geologene ser etter i steiner, og at de stripete steinene, eller bergartene, har en annen historie enn de prikkete. La elevene gjenfortelle det de kan om de prikkete bergarter og historien: hvor de kommer fra, om mineralene - hvorfor noen er store og noen er små – nesten usynlige.
Vis elevene noen stripete bergarter med tydelig mønster fra skolens steinsamling, for eksempel gneiser med ulike stripete mønster – også bølger, eller bruk steinplakatene. Spør elevene: Ser vi et tydelig stripete mønster? La elevene definere likheter og ulikheter i ulike stripete bergarter. Spør elevene om hva de tror stripene er?Husker noen hva prikkene var i prikkete bergarter? [Mineraler.] Si til elevene: Stripene i denne bergarten er mineraler, akkurat som prikkene i en prikkete bergart, men de har forandret seg, de har blitt omdannet.
Si til elevene: Geologen kaller stripete steiner for metamorfe bergarter. Metamorf betyr omdannet, altså at de har forandret seg. Skriv på tavla:
stripete steiner = metamorfe bergarter
Si til elevene: Nå skal dere få være geologer igjen og observere steinene i samlingen vår. Finner vi noen metamorfe bergarter?
Elevene skal nå studere klassens egen steinsamling. La det ligge 4–5 forskjellige steiner på ulike steder i klasserommet. Del elevene i grupper på 3–4 elever og la hver gruppe studere hver sin samling et par minutter. De skal se om det finnes stripete steiner i samlingen. Det kan være lurt å ha klar noen bilder av ulike gneiser som elevene kan sammenligne med.
Stripete gneis (t.v.) og foldete gneis.
Spør gruppene: Fant dere noen stripete steiner/metamorfe bergarter? La elevene på gruppene selv beskrive hvordan steinene ser ut og om de ser ulikheter/likheter i det stripete mønsteret. Spør dem også: Hva er stripene i de stripete steinene/metamorfe bergartene? [Mineraler.]
Heng opp steinplakater eller bilder av stripete stein på
begrepsveggen
. Spør elevene: Hvilket mønster har disse steinene? [De er stripete.] Heng opp begrepslappen STRIPETE STEIN. Spør elevene: Hva er det geologene kaller de stripete steinene? [Metamorfe bergarter.] Heng opp begrepslappen METAMORFE BERGARTER på veggen.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
bergarter
forskjellige typer stein
metamorfe bergarter
stripete steiner
Forskerspirebegrep
observere
å bruke sansene til å få informasjon om noe
sammenligne
å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting