Elevene presentert for begrepet geologi, og får en enkel innføring i hvordan jorda er bygget opp.
Læringsmål
Elevene skal få kjennskap til at geologi handler om jordas oppbygning og forandring og at geologer studerer jorda, blant annet ved å observere stein.
Tidsbruk
Anslått tidsbruk
1A. Definisjon av geologi
30 minutter
1B. Lage tankekart
15 minutter
TOTALT
45 minutter
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
geolog
forsker som studerer hvordan jorda er bygget opp
og hvordan den forandrer seg
geologi
læren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg
jordas kjerne
den innerste delen av jorda, som består av jern
jordskorpe
den ytterste delen av jorda, som flyter oppå mantelen. Består av havbunnsskorpe eller kontinentalskorpe
lava
magma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
magma
smeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende
("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
mantel
del av jorda som ligger under jordskorpa, men over jordas kjerne og som består av magma (flytende stein)
Forskerspirebegrep
modell
ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
Forsøk og praktisk arbeid
1A. Definisjon av geologi
Som en innledning til temaet geologi, er det nødvendig å definere begrepet på en enkel måte.
Merethe Frøyland
Anne Cathrine Hammerborg
Naturfagsenteret, UiO
Fortell elevene at geologi handler om planeten vår, jorda – om selve jordkloden og alt det som ikke er levende. Diskuter med elevene hva på jorda som er levende/ikke levende? [Stein, luft, vann, jord.]
Skriv på tavla:
geo = jord
logi = lære
Geologi er læren om hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg.
Si til elevene: Nå skal vi tegne en modell av jorda.
Tegn et tverrsnitt av jorda (evt. vis bilde på smartboard). Sett navn på: kjerne, mantel og jordskorpe. (Det er tilstrekkelig med en tredeling av jordas deler i denne omgang).
La elevene lage forside i arbeidsboka si under overskriften GEOLOGI (+ dato). La elevene skrive ned definisjonen og tegne av modellen i boka si.
Ta fram en nektarin (eller en annen frukt med stein inni) og en kniv. Si: Denne nektarinen kan også være en modell av jordkloden.
Skjær et snitt rundt midten slik at du får samme tverrsnitt som på figuren over. Snakk med elevene om sammnehengen mellom nektarinen og figuren av jorda. Bruk begrepene på figuren.
Kommentarer/praktiske tips
For at elevene skal forstå definisjonen av geologi (geologi er læren om hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg), må de ha en forståelse av av hva jordkloden er. Hvis elevene ikke har en forståelse av dette, kan det være lurt å starte på dette opplegget etter at dere har jobbet med kompetansemålet:
Fenomener og stoffer
beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
geolog
forsker som studerer hvordan jorda er bygget opp
og hvordan den forandrer seg
geologi
læren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg
jordas kjerne
den innerste delen av jorda, som består av jern
jordskorpe
den ytterste delen av jorda, som flyter oppå mantelen. Består av havbunnsskorpe eller kontinentalskorpe
lava
magma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
magma
smeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende
("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
mantel
del av jorda som ligger under jordskorpa, men over jordas kjerne og som består av magma (flytende stein)
Forskerspirebegrep
modell
ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
Et felles tankekart er en god metode for å aktivere elevenes forkunnskaper.
Merethe Frøyland
Anne Cathrine Hammerborg
Naturfagsenteret, UiO
Digitale tankekart er fine å bruke på elektroniske tavler. Da kan ord og begreper lett flyttes på underveis. En annen variant er å bruke "gul-lapper".
Spør elevene: Hva vet vi om stein? Skriv elevenes egne betraktninger i tankekartet. Noen forslag til oppfølgingsspørsmål kan være: Hvor kommer stein fra? […..] Hvordan kan steiner se forskjellige ut/like ut? [store, små, glatte, kantete, fine, grå, ulike farger osv.] Hva kan stein brukes til? [bygninger, statuer, kanter, heller, smykker, pynt osv.]
La elevene skrive av tankekartet i bøkene sine (evt. kopier opp til dem så de kan lime det inn) under overskriften: STEIN (+DATO).
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
geolog
forsker som studerer hvordan jorda er bygget opp
og hvordan den forandrer seg
geologi
læren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg
jordas kjerne
den innerste delen av jorda, som består av jern
jordskorpe
den ytterste delen av jorda, som flyter oppå mantelen. Består av havbunnsskorpe eller kontinentalskorpe
lava
magma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
magma
smeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende
("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
mantel
del av jorda som ligger under jordskorpa, men over jordas kjerne og som består av magma (flytende stein)