Undervisningsopplegg
Passer for
  • barnetrinn 1-2

Jakten på størst og minst, småkryp og fugler

I dette undervisningsopplegget skal dere trene på bruk av begreper og tall under utforskning av planter, dyr og andre spennende saker i naturen. Undervisningsopplegget hører til forskerdiplomet for 1.–2. trinn.

Aktivitetene gir ideer til hvordan dere kan jobbe med læreplan i naturfag og matematikk samtidig som dere utforsker planter og dyr i nærmiljøet.

 

Blad i ulike størrelser

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 2. trinn
      • undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer (KM679)
      • presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem (KM784)
      • utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper (KM786)
      • utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre (KM787)
      • utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
  • Å kunne regne (GF4)
Forsøk og praktisk arbeid

Jakten etter størst, minst, kortest og lengst

Mål: Å utforske naturen samtidig som dere får trening i å bruke matematiske kjernebegreper.

 

Er dette den største mauren?

Aktiviteten passer fint på en turdag i skogen. Gi barna i oppgave å finne gjenstander som er størst, minst, kortest og lengst:

  • Hvem kan finne det/den største/minste bladet, insektet, steinen, soppen osv.? Mulighetene er mange.
  • Hvem kan finne den/det lengste/korteste pinnen, blomsten, treet osv.?
  • Diskuter også om noe er like stort/store eller like langt/lange.
  • Lag en utstilling over det dere finner på en stein eller et annet egnet sted.
  • Kan dere sortere etter størrelse? Kan dere måle ved hjelp av fingre, hender, kongler, pinner eller lignende. Eller kanskje dere vil bruke tråd eller målebånd?
  • Kan dere leke med andre viktige begreper som høy/lav, tynn/tykk, lett/tung?
  • Vel hjemme i klasserommet kan ev. barna tegne noe av det de fant.

Blad i ulike størrelser

Faglig forklaring

Hva du kan fortelle:

Forskere jobber på samme måte når de f.eks. skal beskrive en helt nyoppdaget plante. De må finne ut hvilke planter den er større og mindre enn. Om den er lang eller kort og om bladene er tykke eller tynne.

Kommentarer/praktiske tips

Aktiviteten kan gjøres under en turdag uten spesielle forberedelser, men den kan også spres over flere dager hvor man har fokus på ulike begreper hver gang.

Aktiviteten passer best vår eller høst. Men den kan også gjøres om vinteren, men da er det kanskje ikke så mange insekter. Derimot har man istapper, snøballer osv.

Materialer og utstyr

Dere kan bruke målebånd, men det burde være nok å legge det dere skal vurdere ved siden av hverandre eller finne andre ting å måle som foreslått i beskrivelsen.

Forsøk og praktisk arbeid

Å telle fugler gjennom våren

I denne aktiviteten skal dere følge med på hvordan trekkfuglene kommer tilbake om våren. Samtidig får de trening i å observere og lage søylediagram.

  1. Linerle. Foto: Frode Falkenberg. Nettverk for miljølære Aktiviteten bør startes opp i februar/mars. Du kan starte opp inne ved å spørre om hvilke fugler elevene har sett i nærmiljøet. Alternativt kan du stille spørsmålet en dag dere er mye ute, f.eks. under en turdag.
  2. Få deretter elevene til å finne ut hvilke fugler de ser. Hvis de ser fugler de ikke kjenner navn på, kan de finne det ved å slå opp i en fuglebok.
  3. Deretter kan elevene enten jobbe hver for seg, i grupper eller hele klassen samlet. For hver uke, frem til utgangen av mai, plotter dere inn i et søylediagram hvilke fuglearter dere ser. Det burde være tilgang på fuglebøker i klassen, slik at elevene kan gjøre seg kjent med fuglene og finne ut hvilke de ser.
  4. Resultatene kan plottes individuelt i tabell som vist under. Alternativt kan resultatene plottes inn på plakater som henger på veggen. De kan fargelegge rutene som de har skrevet fuglenavn i for at søylene skal komme tydeligere frem. Med større plass. f.eks. på en plakat, kan de også tegne fuglene hvis de har tid til det.
  Måned
Navn på fuglen
       
       
       
       
       
       
 

 

   
Ukenummer  

Faglig forklaring

Hva du kan fortelle:

Mange fugler i Norge er tøffe. Selv om det er kaldt om vinteren, velger de å bo her hele året. For å spare på kreftene, hviler de seg hele vinternatten igjennom. Når det er lyst, må de bruke nesten hele dagen til å samle mat.

Trekkfugler spiser mye insekter, og dem er det lite av om vinteren. Derfor må de reise til varmere land for å finne mat. De kommer først tilbake når insektene er her.

Se for øvrig på anbefalte linker hvis du velger denne aktiviteten. Der er det mye spennende faktastoff og mange nyttige tips.

Materialer og utstyr

  • Fuglebøker
  • Noe å tegne og skrive med og på
  • Mulighet for å studere fugleliv

Tema

Nettressurser

(miljolare.no)
På dette nettstedet er det også mulig å registrere fuglene som dere observerer, men en slik aktivitet passer kanskje bedre for eldre alderstrinn
Forsøk og praktisk arbeid

Insekter, edderkopper og andre småkryp

Mål: Å telle og sortere døde insekter og andre småkryp.

  1. Høsten er en fin tid for å samle døde insekter og andre småkryp, fordi mange dør på denne tiden (dere trenger altså ikke å ta livet av insekter for å studere dem).
  2. Først må dere finne ut hva dere skal samle dem i. Du får sikkert inn mange forslag som syltetøyglass, yoghurtbegre, fyrstikkesker og lignende. Alle får i oppgave å ta med noe å samle inn i på skolen. Det kan også være fint å ha noe å samle med, f. eks. en pinsett. Kanskje foreldrene kan låne ut en pinsett til formålet (se for øvrig materialer og utstyr med tips om innkjøp av spesialutstyr).
  3. Insekter kan samles inn hjemme, i friminuttet eller på en klassetur.
  4. La elevene fortelle hverandre om hva de har funnet og hvor de fant dyret.
  5. La dem beskrive hvor mange bein, vinger, følehorn etc. dyrene har.
  6. Bruk gjerne luper eller mikroskop til å studere krypene. Det er fascinerende.
  7. Har dere bøker med insekter og kryp, se på bildene og forsøk å finne ut hva slags dyr dere har samlet. Kanskje får dere også vite mer, som hva de spiser eller hvor de liker å leve.
  8. Lim dyr av samme sort over hverandre i søyler på en stor plakat som om de ble plassert i et søylediagram. Slik får elevene lettere et visuelt inntrykk av hva slags dyr det er mest og minst av. (De får også en myk start på grafisk fremstilling av resultater.)

Faglig forklaring

Hva du kan fortelle:

Vi mennesker synes ofte insekter og andre kryp er ekle, men i naturen har de mange viktige oppgaver. Livet på Jorda ville være veldig annerledes uten insekter. Blomster er f.eks. ikke vakre og dufter godt for at vi mennesker skal glede oss over dem. Nei, de er laget slik for å tiltrekke seg insekter som hjelper blomstene med å formere seg ved å frakte pollen fra en blomst til en annen. Mange fugler, fisker og pattedyr er helt avhengige av å spise insekter og kryp for å overleve. I andre land finnes det også mennesker som spiser slike smådyr. I Japan finnes hermetiske bier og gresshopper i butikkene. I Kina spiser man rå skorpioner. Termitter er vanlig kost i Botswana, og i Kambodsja er tarantellaedderkopper på pinne en delikatesse.

Kommentarer/praktiske tips

Hvis skolen har bokser med luper i lokket, er disse godt egnet for å samle insekter og andre småkryp i. 50 ml sentrifugerør eller petriskåler i plast egner seg også. Hvis ikke kan elevene ta med seg rene syltetøyglass hjemmefra.

Pinsetter til å samle insekter med og mikroskop er ikke nødvendig, men virker inspirerende.

Materialer og utstyr

  • Bokser med lupe eller syltetøyglass
  • Pinsetter (hvis det er tilgjengelig)
  • Luper/mikroskop (hvis det er tilgjengelig)
  • Kartong til å lime insekter på og lim til å feste dem med

Læremiddel

Nettressurser

(apollon.uio.no)
(nysgjerrigper.no)
(nysgjerrigper.no)