Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • ungdomstrinn 8-10

Hvordan lese historien til en stein?

Målet med denne økta er å bli kjent med de tre hovedgruppene geologer deler stein inn i og hvorfor de har denne inndelingen.

Forberedelse

Finn et område der dere finner berg eller steiner som er minst en knyttneve stor (ellers er det litt vanskelig å identifisere mønstrene). Skriv ut et steinatlas til hver gruppe. Gjør deg kjent med steinatlaset (de tre hovedgruppene av bergartene: prikkete, stripete og lag-på-lag-stein.) Se gjennom filmen som skal brukes i etterarbeidet.

Ute, 30 minutter

Samle elevene i en halvsirkel foran deg, og fortell at de i denne økta skal finne ut litt mer om hvordan man grupperer eller skiller bergarter fra hverandre. Del elevene i par. Si til elevene at geologer grupperer stein i tre hovedgrupper ut i fra kjennetegn/egenskaper. Eleven skal nå ut og observere stein og komme med forslag til disse tre måtene å gruppere på, f.eks etter farge, form, størrelse osv. (omtrent 5 min)

Samle elevene, og be gruppene fortelle om sitt forslag til gruppering. Oppsummer ved å si at geologer bruker mønsteret til å gruppere stein, og at mønsteret kan fortelle oss noe om den geologiske historen til stein. De tre gruppene er: prikker, striper og lag-på-lag.

Del ut steinatlaset, og fortell elevene at de skal bruke den siden av atlaset der det står prikker, striper og lag-på-lag. Elevene skal observere stein og prøve å identifisere bergarten ved hjelp av steinatlaset. Si at det ikke er så lett å bestemme mønster med sikkerhet, men at de skal prøve så godt de kan. Be de enten ta med eller ta bilder av noen steiner som de skal observere videre inne. Informer om hvilket område gruppene skal holde seg innafor, og hvor lang tid de får på å løse oppdraget (omtrent 10 min).

Elevparene tar med steinatlaset inn.

Etterarbeid, 30 min

Se denne filmen sammen (12 min): https://player.vimeo.com/video/52076933

Be elevene bruke det de har lært og begge sidene av steinatlaset til å observere steinene eller bildene de tok på nytt. Hva kan observasjonene deres fortelle om den geologiske historien til området.

Oppsummer sammen med elevene.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
      • bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien (KM806)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)