Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7

Hvor mange arter finnes i et område?

Målet med denne økta er å få en forståelse av hva naturmangfold er ved å telle hvor mange forskjellige arter som finnes i et område.

Forberedelse

Finn et område i nærheten av skolen der elevene kan finne en del ulike planter og dyr. Det er lurt at du som lærer gjør deg litt kjent med hvilke arter som finnes der på forhånd selv om det i denne aktiviteten ikke legges vekt på å lære navnet på alle artene.

Klassen skal deles inn i grupper på to–tre elever. Hver gruppe skal telle arter inni hvert sitt kvadrat på 1 x 1 m (ruteanalyse). Området må være stort nok til at gruppene kan fordele seg med litt avstand mellom seg.

Gjør klart utstyr. Hver gruppe trenger:

  • ett telleark
  • en blyant og to brødposer
  • en fire meter lang hyssinglengde
  • fire pinner, ca. 15 cm lange og ikke tykkere enn at de enkelt kan skyves ned i bakken

Gjør så klar en brødpose til hver gruppe der du legger oppi ett telleskjema, en blyant, en hyssinglengde, fire pinner og en brødpose (til å legge oppi artene de plukker).

Gjør klar A3-ark til etterarbeidet, ett for hver kategori i telleskjemaet (blomster, andre planter, osv.), men dropp kategorien dyr med mindre du vil finne fram egnede beholdere å ha dem i. Kategorien skrives som tittel øverst på hvert A3-ark.

Ha filmen på første side i PowerPoint-presentasjonen klar før dere går ut slik at det det ikke blir dødtid for elevene når dere kommer inn med det de har plukket med seg.

Ute, 30 minutter

Samle elevene i en halvsirkel rundt deg. Fortell elevene at de i denne økta skal finne ut hvor mange forskjellige arter som finnes innenfor et område. Be de i par snakke om hva de tenker på når de hører ordet naturmangfold. Be noen par si hva de snakket om. Oppsummer ved å fortelle at når vi snakker om naturmangfold, snakker vi om at vi har forskjellige planter og dyr som lever i forskjellige områder. Hver type plante eller dyr kaller vi en art. Si at dere nå skal prøve å finne ut hvor mange forskjellige arter som lever i området du har valgt. Det skal dere gjøre på samme måte som forskere gjør.

Forklar mens du demonstrerer:

  • Hver gruppe skal bruke fire pinner og hyssing til å sette opp ei kvadratisk rute på 1 x 1 meter. Dette skal gjøres på øyemål, så de må prøve å få hver side til å være like lange (én meter) og vinklene så rette som mulig.
  • Hver gruppe skal telle og notere på tellearket hvor mange ULIKE arter de finner KUN innenfor ruta si. Forskerne gjør dette for at de skal fokusere på et avgrenset område slik at de ikke overser noe.
  • For hver art de finner i ruta skal de legge ett eksemplar i den ene brødposen, men ikke dyr. Når de er ferdige skal de rydde sammen hyssing, pinner, blyant og telleskjema og legge det i den andre brødposen.

Del ut brødposene med telleskjema, blyant, fire pinner, hyssing og en ekstra brødpose til hver gruppe slik at de kan sette i gang.

Etterarbeid, 30 min

Når elevene er tilbake i klasserommet, skal dere finne det totale antall arter klassen har funnet. 

Ark 1 i PowerPoint: Si til elevene at de snakket om hva naturmangfold er når de var ute og at dere nå skal se en kort film som forklarer dette. Vis Hva er naturmangfold? (1m 43s)

Ark 2 i PowerPoint: Repeter at elevene har gjort en ruteanalyse som er en metode også forskere bruker.

Si at elevgruppene snart skal legge ut arter på de ulike A3-arkene som blir lagt ut rundt omkring i klasserommet, og at det kun skal være ett eksemplar av en art på arket.

Ark 3 i PowerPoint: Be elevene finne én feil. Løvetann er lagt ut to ganger.

Legg ut A3-arkene for hver kategori på forskjellige steder i klasserommet.

Be åtte elevgrupper stille seg ved hvert av de åtte arkene, og la resten av elevparene stille seg i kø på de ulike. Når et elevpar kommer til et ark, skal de legge ut én(!) plante/dyr/sopp som ikke ligger på arket fra før.

La elevparene rullere til det ikke er flere arter å legge ut. Til slutt teller dere opp hvor mange forskjellige arter dere har funnet i hver kategori og det totale antallet. Skriv inn resultatet i tellearket på side 4 i PowerPoint.

Sammenlign med tall for hele Norge.

Spør elevene: Nå har vi funnet [...] forskjellig arter i området vårt. Hvor mange forskjellig arter tror dere det finnes i Norge? La elevene få komme med sine forslag.

Ark 5 i PowerPoint: La oss nå søke på Google og se.

Trekk fram at

  • forskere har funnet omtrent 50 000 forskjellige arter i Norge så langt
  • men det er mange som ikke er oppdaget ennå, kanskje 25 000!

Ark 6 i PowerPoint: Oppsummer for elevene at dere i denne økta har kartlagt naturmangfoldet i et område ved å telle hvor mange forskjellige arter som finnes der. Nå skal vi til slutt se en film som viser hvorfor vi trenger naturmangfold. Vis filmen (1m 38s).

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk (KM778)
      • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (KM830)