Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 3-4

Hvilke muskler jobber?

Målet med denne økta at elevene bruker bevegelse til å undersøke og beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer. 

Forberedelse

Finn et område der det finnes litt ulike elementer i terrenget som elevene kan gjøre de ulike øvelsene på (steiner, trær, stubber, trestokk osv.)

Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:

Se episode 5 av Den magiske kroppen – musklene som skal brukes i etterarbeidet: https://tv.nrk.no/serie/den-magiske-kroppen/sesong/1/episode/5/avspiller

Ute, 30 min

Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Fortell elevene at de i denne økta skal undersøke hvordan muskler og skjelett fungerer når vi er i bevegelse. Si at de nå kommer til å få ulike kommandoer som de skal utføre så raskt de kan. Når de utfører kommandoen, skal de kjenne etter og tenke over hvilke muskler som jobber.

Del 1: Utforsk hvilke muskler som jobber 

Gi fem forskjellige kommandoer. Du kan også be elevene om å komme med forslag.

Eksempler på kommando:

  • stå på en stein
  • henge i en grein
  • balansere over en trestokk
  • hoppe over en stokk eller stein
  • krype under en grein

Etter gjennomføring av hver kommando, be dem peke på kroppen hvilke muskler de kjente jobbet. 

Del 2: Statisk aktivitet

Gi elevene kommandoen: Gå opp på «noe» (stubbe/stein).

Når alle har funnet noe å stå på, gi kommandoen: Stå på ett bein. La dem stå mens du teller ned fra 20. Utfordre elevene til å lukke øynene hvis de synes det er for enkelt å balansere på ett bein.

Spør elevene: Ble dere slitne? Hvor? Hvilke muskler tror dere arbeidet? Hvor mange muskler tror dere jobbet?

Her handler det om å kjenne etter på egen kropp, og det er ingen fasit. Det kan være individuelt avhengig av hvordan øvelsen ble utført og hvilke aktiviteter man er vant med å utføre.

Del 3: Dynamisk aktivitet

Si til elevene at de nå vil få ulike kommandoer etter hverandre. Gi elevene en ny kommando ca. hvert femte sekund.

Eksempler på kommandoer:

  • snurr rundt
  • hink fremover på ett bein
  • hopp bakover på to bein
  • ta armhevinger/sit-ups
  • hopp høyt

Spør elevene: Ble dere slitne? Hvor? Hvilke muskler tror dere arbeidet? Hvor mange muskler tror dere jobbet?

Her handler det om å kjenne etter på egen kropp, og det er ingen fasit. Det kan være individuelt avhengig av hvordan øvelsen ble utført og hvilke aktiviteter man er vant med å utføre.  

Etterarbeid, 30 min

Gå gjennom de ulike kommandoene elevene fikk, og be elevene peke på hvilke muskler de kjente arbeidet i.

Bruk PowerPoint-presentasjonen. La elevene jobbe i grupper på fire, og vis grubletegninga «Muskler». Spør hva de tror skjer med musklene når du beveger underarmen opp og ned. Be elevene diskutere og begrunne hvem de er mest enige og uenige med.

Sett på femte episode av Den magiske kroppen: Musklene, og stopp den på 09:55. La elevene se på grubletegninga igjen. Spør om de nå har endret mening.

Gi elevene den faglige forklaringa: Når musklene trekker seg sammen, kjennes de harde og stramme, mens de er mykere når de er avslappet. Muskler kan bare trekke seg sammen eller slappe av. Musklene er organisert i par, slik at noen muskler trekker armen i den ene retninga, og andre muskler trekker armen i den motsette retninga.

Sett på episoden fra 09:55, og se den ferdig. Oppfordre elevene til å bevege de ulike musklene som demonstreres i filmen.

Bruk tenk-par-del , og spør elevene om hva som skjedde i kroppen da dere var i aktivitet ute. Avslutt med en tenk-par-del om hvorfor det er viktig å være fysisk aktiv og bruke musklene. 

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse (KM767)
      • beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse (KM766)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)

Læringsressurs