Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • ungdomstrinn 8-10

Hvor lang rekkevidde har bluetooth og wifi?

Målet med denne økta er at elevene skal undersøke rekkevidden til ulike trådløse signaler for å lære om teknologiske systemer.

Forberedelse

Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:

Elevene skal jobbe i par. For å teste rekkevidden til bluetooth trenger hvert par mobiltelefon/datamaskin og trådløse ørepropper/hodetelefoner (det er supert om det varierer hva parene har slik at klassen får dekket ulike kombinasjoner). For å teste rekkevidden til wifi trenger hvert par en telefon eller bærbar datamaskin som kan logge seg på skolenettet.

Avgjør om elevene skal måle opp avstandene (lange målebånd / hyssinglengder på f.eks. fem meter) eller bare skal skritte opp ca. lengder.

Ute, 30 min

Samle elevene i en halvsirkel foran deg, og fortell at de skal undersøke rekkevidden til to ulike typer stråling: bluetooth og wifi. Spør elevene hvilken av de to strålingstypene de tror har størst rekkevidde, og hvorfor. La de diskutere to og to. Ta en liten oppsummering, og spør deretter om noen har forslag til hvordan de kan finne svar på spørsmålet.

Her er et forslag til fremgangsmåte:

Bluetooth:

La elevene undersøke rekkevidden til bluetooth-signal ved f.eks. å spille musikk på en mobiltelefon og overføre til trådløse hodetelefoner. En av elevene har hodetelefonene på og flytter seg gradvis lenger og lenger unna personen som spiller musikk på telefonen. Når musikken ikke lenger overføres, måler elevene avstanden.

Wifi:

La elevene undersøke rekkevidden til skolens wifi-signal. Elevene må da huske å skru av mobildata på telefonene. Når elevene ikke lenger har dekning, måler elevene avstanden til det dere mener er skolens (nærmeste ruter).

Etterarbeid, 30 min

Gå gjennom PowerPoint-presentasjonen. Fyll inn resultatene til alle gruppene i tabellen på ark 3, slik at de får en oversikt over rekkevidden mellom ulike enheter for de ulike strålingstypene.

På ark 4 er det lenke til en video. Vis de 3 første minuttene.

På ark 7 diskuterer elevene i par. La så ulike par få komme ett forslag av gangen før du til slutt oppsummerer på ark 8.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker (KM836)